Wednesday, 13 March 2013

Ya Allah...Aku Takut..



Assalamualaikum.....

Bismillahilrahmanilrahim....

Yaa Robbiy sudilah pandang kami
Terangi jalan gelap ini
Jangan biarkan aku terus sendiri
Mencari mendaki dan berduri

Yaa Robbiy dengarlah doaku ya Robbiy
Hadirlah dalam kehidupan kematian kami
Coba dan uji kan kulalui
Ya Allah, Ya Rahman, Ya Rokhim......


Tuesday, 5 March 2013

TaQwa


Bismillahilrahmanilrahim....

"jadilah kamu orang yang baik, bila ada disukai, bila tiada dirindui, bila mati ditangisi, janganlah kamu jadi orang yang jahat, bila ada dibenci, bila tiada disukai, bila mati disyukuri"
(sayyidina Ali bin Abi Thalib)
Seseorg yang cenderung merasa dirinya serba baik dan serba faham, akan selalu melihat kehidupan orang lain kekurangan modal. Ingat ! Insan yang baik tidak pernah melihat dirinya baik bahkan selalu memperbetulkan salah dan suka meningkatkan amalan kebajikannya tetapi tidak pernah berpuas hati tentang apa yang dilakukan. Setiap hari akan terus berusaha menjadi yang terbaik dari hari semalam. Semoga kita diantaranya. Jom muhasabah diri sebelum usia kita senja. Alangkah ruginya jika hidup tanpa kualiti.

INILAH KISAH CINTA SEJATI

Assalamualaikum...

hari ni ecah nak berkongsi dgn anda semua tentang satu kisah cinta sejati seorang kawan kepada kawan ecah ni.Dia ni seorang lelaki tau.Mula2 ecah terkejut jugak bila denagr kisah cinta seorang yg boleh ecah panggil abang la sebab umurnya dah masuk 27 tahun dah..

 

Bismillahilrahmanilrahim....

Ceritanya macam gini, abang z juga seperti kamu yang pernah bercinta dan mencintai. Yang juga merasa nikmat dalam cinta. Di usia 27 tahun, tentu sekali abang z mempunyai pengalaman yang luas tentang cinta. Di lalui seperti cinta remaja masa kini  tapi apa yang abang zai katakan jika kita jaga cinta kerana Allah maka cinta yang Allah berikan juga indah dan terpelihara.

Silalah bace sedikit kisah percinta sejati ini yang boleh di jadikan pedoman dalam cinta sejati.

Aku suka sangat tengok jari-jemari teman wanita aku, cantik betul.
Sungguh!
Sampai aku takut nak pengang.
bukan takut jari-jemarinya patah, tapi takut nanti jemari-jemari kami tidak boleh saling bantu-membantu di suatu hari yang amat dasyat di hadapan Yang Maha Esa.
Aku suka sangat tengok rambutnya. Cantik betul…
sungguh!
Sebab itu aku belikan dia tudung.
Bukanya cemburu orang lain tengok, bukan!
Tapi sebab aku mahu rambutnya sentiasa ditutup macam dalam iklan di tv itu sampai bila-bila…
takut nanti dibakar dek api neraka, di suatu hari yang amat dahsyat di hadapan yang Maha Pencipta! 
Aku suka sangat tengok body teman wanita aku…
solid betul.
Sungguh!
Sebab itu aku belikan dia telengkung supaya masa ‘dating dengan Kekasih dia Yang Utama, dia jaaaaaaauh lebih cantik dan berseri menghadap-Nya.
Aku pun tumpang dapat pahala…
syoknya!
Aku sedih sangat bila tengok teman wanita saya tidak tidur, tidak makan sebab rindukan saya.
Aku pun macam itu juga.
Si dia tanya, ‘Apa ubatnya, bang?’
Aku pun bagi dia al-Quran sebagai penenang jiwa…
semoga dia cintakan-Nya lebih daripada Aku.

 
Aku sedih tengok dia selalu pesan macam-macam;
“Makan, minum, jaga diri, pandu kereta elok-elok…nanti awak sakit saya juga yang susah hati…bla bla bla bla.”
Tapi bila tengok wayang sama-sama, terlepas Asar dan Maghrib begitu sahaja, dia tidak kata apa pun.
Aduuuuh…
berdosanya Aku!
Aku memang sayang sangat pada dia.
Aku mahu jumpa dia, bersama dia, cinta secinta-cintanya.
Cinta yang abadi di dunia dan berkasih sayang di akhirat, ber‘dating’di syurga kerana di situlah tempat yang kekal selama-lamanya.
 
Doakan kami saling ingat-mengingati, insaf-menginsafi.
Ya Allah, ampunkanlah kami…
semoga kami dapat kekal bersama selama-lamanya, di syurga nanti. Amin…
 Semoga ada sedikit kesedaran dalam bercinta , cinta yang di pelihara dan cinta kerana ini lebih indah :)



Friday, 1 March 2013

Kesetiaan...

Semua orang cakap tentang Setia..Namun berapa orang mampu setia?..ramai diluar sane tak tau apa erti setia..percayalah.. Ramai tanya..perlu ke setia???dah la tak ada ikatan yang wajib/suci/akkad..kene plak zaman moden ni..tukar-tukar pasangan macam tukar baju..belum tentu kita setia..pasangan nak setia..sebab itu jugaklah ramai org yang ambil jalan pendek dengan cubaan bunuh diri kerana kekasih tak setia..semuanya mengarut..mengapa bazirkan nyawa untuk orang yang tak sayang kita?

ecah pernah melepak dengan seorang rakn nie, minta pendapatnya tentang setia dan automatik dia cakap jangan percaya pada setia ..setia tu " shit" ..haiyoo kasarnya, bila ecah tanya kenapa ?? dia kata, setia tu hanya di luahkan dari mulut sekadar kata-kata bukan kenyataan yang sebenar dan tak seiring dengan perbuatan. Si lelaki menyalahkan perempuan tak setia dan mahukan lelaki yang lebih berharta sahaja. Si perempuan pula salahkan lelaki tak setia sebab mahukan perempuan yang cantik saje. bla bla bla Sebelum nak cakap tak setia better check diri kita dulu.
 
Nak suruh anak muda zaman sekarang jangan bercinta ?? wow mimpilah cinta itu adalah mission pertama mereka. tapi bila di tipu,menipu,kecewa dan mengecewakan barulah akhirnye rasa macam tak mahu bercinta.Kawan-kawan semua ecah cuba bagi situasi kepada kamu setia.


ALLAH membiarkan kita untuk saling menyayangi dan mencintai...
tapi, selepas itu DIA akan mengambil kembali orang yang telah kita cintai dan sayangi tuh, dan Allah juga yg memberikan kita waktu untuk bertemu, dan DIA memisahkan kita lagi :)


Malah,Allah mempunyai sebab tersendiri mengapa kita diputuskan dengan pasangan kita itu.Allah mungkin ada plan yang baik untuk kita.percayalah... 

"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu , padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui"
(Surah al-Baqarah ayat 216)
 
 

Keabadian Cinta...


 Deru angin malam menyapa pipi,sejuknya sampai ke hati.Sunyi dalam bingitnya sana sini.Sendiri,mencari-cari.Yang hilang,yang tak jumpa lagi..MashaAllah...sabarlah wahai hati..

 Allah tahu tentang dirimu lebih daripada engkau sendiri. Maka Allah telah menetapkan untukmu LEBIH BAIK daripada apa yang engkau kehendaki.