Thursday, 28 February 2013

Alhamdulillah..



Bismillahilrahmanilrahim..In the name of Allah, The most Gracious and The most Merciful.Salam to all readers.
InsyaAllah,as long as  ada masa untuk menulis,saya akan menulis sbb mungkin lepas ni entah-entah dua buan sekali pulak update eh..hehe..ok jom mulakan.

Ramai yg takut untuk yakin diri kerana risau dikatakan berlagak.Ramai yg takut akan menonjo kerana risau diakatan riak.Begitulah permainan syaitan,gagal membawa kita direct dengan ajakan keburukan.
Jagan takut dengan persepsi dan pandangan orang terhadap kita.Bukan pada kuasa mereka untuk menilaipada Allah jualah penilaian itu.Dan kerana Allah sahajalah kita berusaha,bukan kerana manusia.Saya petik kata-kata Hilal Asyraf dalam instagram beliau,
Aku percaya banyak cara dan jalan yang Allah bentangkan untuk meng-awesome-kan kita.So,that kita boleh menjadi manusia2 yang baik dari sebelum ini.Well takkan kita nak berada pada tahpa tu je,zon selesa,langsung tak nak berganjak,langsung tak de kesedaran untuk kesiankan diri sendiri yg laparkan rohani.

Dalam nak mengajak diri sendiri dan orang lain menjadi baik,macam2 ujian kena tempuh fact.Bila buat baik ada je orang yg tak suka,bila buat jahat lagi la orang mengata kan?kalau kita fikir nak puaskan hati manusia semata memang tak mampu.Ya,aku cuma pegang satu je,buat apa yg Allah suka,tinggalkan apa yg Allah tak suka.Senag walaupun susah sebenranya.



Ya mungkin akan da pahit,kita kena mangis,sometime menderita and so on.so that,kita boleh rasa kebahagiaan pada masa kan datang. Kebahagiaan kegembiraan sometime kita kena bayar dengan air mata kan?kalau hari ini orang di sekeliling kita tengok kita hebat,namun mereka tak pernah tahu yg kita perbah hebat menderita pada satu ketika dulu,dan Allah jualah yg mengetahui dari A sampai Z.

Hari ini,aku rasa bersyukur dan berterima kasih sebeb pengalaman pahit satu ketika dulu tu dah bertukar jd something yg sanagt manis at the end kerana aku ada keluarga dan kawan2 yg selalu ada di samping aku dalam susah dan senang.

Actually Allah dah menjawab doa kita lebih dari apa yg kita minta.sungguh banyak,Allah dh bagi terlalu banyak.Allah dah bagi kehidupan yang lebih baik dari sebelum ni denagn bermacam-macam cara yg kadang2 kita tak nampak.Pilihan Allah itu adalah yg terbaik.Seriously.Alhamdulillah..:)




Tuesday, 26 February 2013

Sahabat Imanku...



Ya Allah aku bersyukur padaMu, Engkau mengurniakan aku sahabat yang banyak membimbingku ke jalanMu. Mengingatkanku agar tidak riak, sombong, takbur, berwas-was, putus asa dan pelbagai racun dalam hati. Semakin hari semakin aku cuba untuk terus memenjarakan rasa yang menjadi racun yang merosakkan dan mengotorkan hatiku lalu mendidik ku untuk lebih tawaduk dan ikhlas.

Dia selalu mengingatkan ku tentang firman Allah "...dan janganlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa daripada rahmat Allah melainkan kaum yang kafir" (Surah Yusuf ayat 12) agar aku bersemangat untuk terus beribadah mencari redha Allah. Bila aku mulai sedih mengenangkan dosa-dosa lalu, dia mulai mengingatkanku bahawa Allah itu maha pengampun. Firman Allah "jika ada seorang hambaku memikul dosanya walau sebesar bumi lalu dia memohon ampun kpdku, maka aku akan mengampunkannya" (hadis qudsi)
Setiap hari dia menjaga kebajikan dunia dan akhiratku. Mengingatkanku untuk solat diawal waktu, istiqomahkan zikir, baca quran, jaga lidah dari berbicara soal yang lagho dan jaga kesihatanku agar aku dapat menjaga amanah Allah ini dengan baik sekalian memudahkanku untuk terus beribadah dengan baik.
Wahai Allahku yang maha besar, sesungguhnya setiap perkara di dunia ini tidak pernah berlaku secara kebetulan. Semuanya dgn izinMu. Jika dia diutuskan untukku adalah untukmemimpinku, janganlah engkau menariknya dari diriku ya Allah. Aku mohon Kau berilah keberkahan dalam kehidupannya dan memberi perlindungan kepadanya dan keluarganya di dunia dan akhirat serta jauhkanlah dia dari sebarang malapetaka baik datang dari jin mahupun manusia. Aamin
Kini aku yakin, setiap kejadian yg menimpaku adalah semata-mata menyekolahkanku dari kejahilan yang pernah ku buat dulu dan Allah tidak pernah membiarkanku lalai dengan dunia hingga lupa dimana arah tuju ku yang sebenarnya.
Ya Allah, engkau tuhanku. Engkau yang menciptakanku maka Engkau lebih mengetahui tentang diriku, masa lepasku, masa depanku, alam kuburku, aku di masyar serta dimana tempatku diakhirat kelak. Aku mohon, setelah Engkau memberi hidayah kepadaku janganlah Engkau menariknya semula, setelah Engkau tiupkan iman ini dihatiku janganlah Engkau mengambilnya semula.
Sesungguhnya ibadahku, hidup dan matiku hanya untuk mencari redhaMu ya Allah. Kau ampunkanlah kebodohan dan kedhoifanku selama ini. Lindungilah para sahabatku, berkahilah mereka dan ampunkanlah mereka.
Subhanallah wabihamdhi x 100
 

Sunday, 24 February 2013

Ada Apa Dengan Cinta..

perempuan datang atas nama cinta...
bunda pergi kerna cinta
Digenangi air racun jingga dari wajahmu...
seperti bulan lelap tidur di hatimu
yang berdinding kelam dan kedinginan

ada apa dengannya...
hinggakan hati untuk di caci
lalu sekali ini aku lihat karya surga dari mata seorang hamba..

ada apa dengan cinta...
tapi aku pasti akan kembali
dalam satu purnama
untuk mempertanya kembali cintanya
bukan untuknya..bukan untuk siapa
tapi untukku..
karna aku ingin kamu..
itu saja

aku takut..aku malu

 
يَا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ

“Hai manusia, kamulah yang membutuhkan kepada Allah; dan Allah Dialah Yang Maha Kaya (tidak memerlukan sesuatu) lagi Maha Terpuji.” (QS. Fathir [35]: 15)

Aku beribadat bukan juga kerana patuh tetapi aku takut malu bila dihadapkan kelak, tiada apa-apa yang ku bawa kecuali dosa dan kemiskinan dari sikapku sendiri.

Aku malu, bila aku ditakdirkan mendapat syurga aku tidak mampu memijaknya kerana malu amalan ku membuatkan aku merasa tidak layak untuk berada di sana ataupun noda hitam didahiku menandakan aku baru disucikan dari Neraka... oh malunya...

Aku takut, bila dihadapkan di Masyar dihadapan Rasulullah lalu dipampang dosa-dosa yang aku lakukan, bukan aku membuatkan Rasulullah bangga malah kerana aku air mata Rasulullah jatuh. Ya Allah, malunya..

Aku takut, bila Allah menghisab semua amalanku yang paling banyak adalah noda hitam daripada warna-warna putih sehingga tiada ruang untukku untuk mengetahui apa itu ‘syurga’. Ruginya aku dilahirkan sebagai hamba-Nya jika sombong untuk menghambakan diriku pada-Nya. Ya Allah, ampuni aku...

Allah subhaanahu wa ta’aala pun berfirman dalam hadis qudsi:

“Wahai hamba-hamba-Ku, andai orang-orang terdahulu kalian dan paling akhir, manusia dan jin, seluruhnya berhati orang yang paling takwa diantara kalian, hal itu tidak akan menambah kerajaan-Ku sedikit pun.”

Wahai hamba-hamba-Ku, andai orang-orang terdahulu kalian dan paling akhir, manusia dan jin, seluruhnya berhati orang yang paling jahat diantara kalian, hal itu pun tidak akan pernah mengurangi sedikit pun dari kerajaan-Ku.” (HR Muslim no. 2577)


















tentang cinta


Assalamualaikum
Hari nie ecah nak kongsikan kata-kata yang mungkin berkaitan dengan kamu semua, kata-kata yang mampu buatkan kamu kuat semangat dan lebih yakin pada cinta .Inilah kehidupan dengan cinta :)
Cinta tidak pernah meminta, ia sentiasa memberi, cinta membawa penderitaan, tetapi tidak pernah berdendam, tak pernah membalas dendam. Di mana ada cinta di situ ada kehidupan; manakala kebencian membawa kepada kemusnahan.~ Mahatma Ghandi
Tuhan memberi kita dua kaki untuk berjalan, dua tangan untuk memegang, dua telinga untuk mendengar dan dua mata untuk melihat. Tetapi mengapa Tuhan hanya menganugerahkan sekeping hati pada kita? Karena Tuhan telah memberikan sekeping lagi hati pada seseorang untuk kita mencarinya. Itulah namanya Cinta.
Ada 2 titis air mata mengalir di sebuah sungai. Satu titis air mata tu menyapa air mata yg satu lagi,” Saya air mata seorang gadis yang mencintai seorang lelaki tetapi telah kehilangannya. Siapa kamu pula?”. Jawab titis air mata kedua tu,” Saya air mata seorang lelaki yang menyesal membiarkan seorang gadis yang mencintai saya berlalu begitu sahaja.”
Cinta sejati adalah ketika dia mencintai orang lain, dan kamu masih mampu tersenyum, sambil berkata: aku turut bahagia untukmu.
Jika kita mencintai seseorang, kita akan sentiasa mendoakannya walaupun dia tidak berada disisi kita.
Jangan sesekali mengucapkan selamat tinggal jika kamu masih mahu mencuba. Jangan sesekali menyerah jika kamu masih merasa sanggup. Jangan sesekali mengatakan kamu tidak mencintainya lagi jika kamu masih tidak dapat melupakannya.

Indahnya cinta kerana Allah

Semakin aku menjauh, semakin dia dekat. 
Semakin aku cuba melupakan, semakin dia mendampingi. 
Semakin aku mendalih, semakin dia mempersetujui. 
Selalu aku menolak tetapi dia terus memujuk. 
Selalu aku melawan tetapi dia tetap sabar. 
Katanya,
"Aku menikahimu atas amanah yang diberikan ke atasku, baik dari ibubapamu, ibubapaku & Allah".
Bertuahnya memenangi cinta lelaki soleh, yang mahu terus menjaga kita atas nama agamanya. Dia tidak pernah menghebahkan cintanya kepada semesta kerana katanya fitnah ada di mana-mana dan takut hasad dengki manusia menghancurkan kebahagiaan yang dibina. Dia menasihatkan agar menyerahkan cinta itu kepada Allah, katanya :
"Jika kita jaga cinta kita pada Allah, Allah akan jaga cinta kita sesama manusia".
Cinta itu bukan datang dengan tercemar tetapi cinta itu sepatutnya dalam redha Allah kan ? (^_^)"

Saturday, 23 February 2013

aku mencintai mu..

Di Setiap Detakkan Jantung..
Hembusan Nafas..
Setiap Pergerakkan, Langkah Dan Lirikkan,
Setiap Kumitan, Kerlipan Dan Dongakkan,

Disitulah Adanya Kamu,
Percaya !
Segala Angkatan Darat Dan Laut..
Bumi Dan Langit..
Kiri Dan Kanan..
Tidak Pernah Terlepas Walau Sebelum Seminit Masa Berdetik..

Engkau Maha Besar Diatas Kebesaranmu..
Mengatur Kuasamu Pada Setiap Ciptaan..
Sama Ada a'lim Atau Jahil..
Jatuh Tetap Jatuh,
Naik Tetap Naik,

Itulah Janji Yang Percaya Dan Beriman,
Allahu Akhbar,
Aku Memerlukanmu..

Cukuplah Engkau,
Jika Ada Engkau Ertinya Aku Ada Semua.

Aku Memerlukanmu Wahai Rabb-Ku,
Aku Mencintaimu Wahai Rabb-Ku,
Redhailah Aku,
Hanya Itu Yang Ku Perlu.

Allahu Akhbar !! Walillah Ilham