Tuesday 26 February 2013

Sahabat Imanku...



Ya Allah aku bersyukur padaMu, Engkau mengurniakan aku sahabat yang banyak membimbingku ke jalanMu. Mengingatkanku agar tidak riak, sombong, takbur, berwas-was, putus asa dan pelbagai racun dalam hati. Semakin hari semakin aku cuba untuk terus memenjarakan rasa yang menjadi racun yang merosakkan dan mengotorkan hatiku lalu mendidik ku untuk lebih tawaduk dan ikhlas.

Dia selalu mengingatkan ku tentang firman Allah "...dan janganlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa daripada rahmat Allah melainkan kaum yang kafir" (Surah Yusuf ayat 12) agar aku bersemangat untuk terus beribadah mencari redha Allah. Bila aku mulai sedih mengenangkan dosa-dosa lalu, dia mulai mengingatkanku bahawa Allah itu maha pengampun. Firman Allah "jika ada seorang hambaku memikul dosanya walau sebesar bumi lalu dia memohon ampun kpdku, maka aku akan mengampunkannya" (hadis qudsi)
Setiap hari dia menjaga kebajikan dunia dan akhiratku. Mengingatkanku untuk solat diawal waktu, istiqomahkan zikir, baca quran, jaga lidah dari berbicara soal yang lagho dan jaga kesihatanku agar aku dapat menjaga amanah Allah ini dengan baik sekalian memudahkanku untuk terus beribadah dengan baik.
Wahai Allahku yang maha besar, sesungguhnya setiap perkara di dunia ini tidak pernah berlaku secara kebetulan. Semuanya dgn izinMu. Jika dia diutuskan untukku adalah untukmemimpinku, janganlah engkau menariknya dari diriku ya Allah. Aku mohon Kau berilah keberkahan dalam kehidupannya dan memberi perlindungan kepadanya dan keluarganya di dunia dan akhirat serta jauhkanlah dia dari sebarang malapetaka baik datang dari jin mahupun manusia. Aamin
Kini aku yakin, setiap kejadian yg menimpaku adalah semata-mata menyekolahkanku dari kejahilan yang pernah ku buat dulu dan Allah tidak pernah membiarkanku lalai dengan dunia hingga lupa dimana arah tuju ku yang sebenarnya.
Ya Allah, engkau tuhanku. Engkau yang menciptakanku maka Engkau lebih mengetahui tentang diriku, masa lepasku, masa depanku, alam kuburku, aku di masyar serta dimana tempatku diakhirat kelak. Aku mohon, setelah Engkau memberi hidayah kepadaku janganlah Engkau menariknya semula, setelah Engkau tiupkan iman ini dihatiku janganlah Engkau mengambilnya semula.
Sesungguhnya ibadahku, hidup dan matiku hanya untuk mencari redhaMu ya Allah. Kau ampunkanlah kebodohan dan kedhoifanku selama ini. Lindungilah para sahabatku, berkahilah mereka dan ampunkanlah mereka.
Subhanallah wabihamdhi x 100
 

No comments:

Post a Comment