Sunday, 11 May 2014

Kita merancang ,Allah jua merancang....

 Bismillahilrahmanilrahim....

Aku percaya kita bukan mencari manusia sempurna tetapi, sekurang-kurangnya menenangkan jiwa dan menyejukkan hati kita.betul tak?

Aku pun begitu,aku tak mahu yang terlalu tampan atau hensem kerana tidak padan dengan aku. juga tak nak terllau bijak kerana aku jadi rendah diri pula. yang sederhana la kot. Atleast dia jujur dan tidak suka menipu. Apatah lagi menipu sesuatu yang aku sudah tahu kebenarannya. Juga aku tidak suka yang mempermainkan hati, yang terlebih-lebih dalam segala hal dan terlalu nak jadikan aku milik penuh dia. Tak lupa juga yang jenis suka salah-menyalah dan selalu mengungkit kisah-kisah lama.Itu semua aku tak suka.Bagi aku la, yang lepas biarla lepas, Yang penting aku nak berubah.

Aku dapati ramai yang kahwin setelah hatinya merasa tenang dengan pasangan dia tu. Kadang-kadang kita pun hairan,macam mana yang cantik suka pada orang yang sangat la tak hensem? malah ada juga yang normal berkahwin dengan orang yang tak normal fizikalnya. Itulah yang aku kata,mereka bertemu ketengan pada pasangan masing-masing. Bila tengok dia,fuhh rasa tenang hati dan damai.

suasana ataupun arab sebut bi'ah yang beginilah sesuai untuk mendidik keluarga dan anak-anak ke jalan yang diredhai sang Ilahi. Tapi percaya satu benda aku tak nafikan,ketenangan itu boleh dirasai dari orang yang soleh dan solehah. Aura dia lagi kuat dari teangnya orang biasa-biasa. :)

Wallahua'lam






jodoh itu ada di tahajjudmu..


bismillahilrahmanilrahim....
dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha mengasihani...

Dalam perhubungan impian, apa yang kita harapkan pastinya berkesudahan dengan Happy Ending kan? Malangnya, seringkali kita sampai di penamat yg berbunyi..

"..kita putus.."
"..sampai di sini.."
"..ceraikan saya.."
"..tak ada jodoh di antara kita.."
"..aku bukan utkmu..kamu berhak dapat yg lebih layak.."

Kita manusia. Manusia merancang. Allah juga merancang. Namun, "Wallahu Khairul Maakirin." ( Allah lah sebaik-baik perancang segala rencana. )


Tak perlu bersedih lama. Cinta itu milik Allah. Hari ini Dia tarik rasa cinta dari hati pasangan kamu sehingga tawar hatinya. Sebab, mungkin esok atau lusa Dia campakkan rasa cinta yang lebih segar dalam hati si dia yang setepatnya untuk kamu. Semalam kamu berjalan dengan tidak cermat dan tidak berhati-hati. Hari ini dan esok, waspadalah jangan terpijak atau memijak onak dan duri. Jangan kau kutip lagi serpihan kaca. Buka mata, buka mata hati, guna iman dan tawaqqi. Akhirnya, 'kan kau jumpakan permata..

Wallahua'lam..





Monday, 7 October 2013

Aku Ikhlas..InsyaAllah


 


 Tidak ada siapa yang akan faham dan aku pun tidak mengharapkan orang faham. Aku tahu ini dunia, kita menuntut keadilan pada manusia tetapi yang sebenarnya 'adil' itu hanya pada Allah. Kita harus redha...
 
 Sesungguhnya persinggahan ku disini hanya seketika, aku mencari jalan yang tidak mungkin orang faham kerana orang tidak pernah berdiri sebagai 'Aisyah'. Maksudku, memahami kemahuan dan kehendakku. Aku percaya, kalian juga melalui hal yang sama. Namun apa pun pencarian itu, aku tetap ingin mencari kebahagiaan duniaku dalam kehidupan insan lain. Sebagaimana yang lain turut mendambakan kasih cinta dan sayang dari insan lain. Aku sayang mereka dan kamu, dan aku anggap hal yang sama padaku jua. 
 
 
Aku tidak mengharap balasan atau lebih dari apa pun milik dunia, kecuali rahmatNya Allah dalam hati setiap manusia.
 
 
Aku ikhlas, Inshaa Allah.
 
 
 

Allah KepadaNya Semua Pujian





Bersyukurlah kita atas setiap kurniaan, sedang kita menangis mengenangkan nasib... 
Nun di sana ada insan yang menyempurnakan hidup mereka walaupun serba serbi kekurangan.
 
Hanya Allah saja yang tahu akan derita ini, mungkinkah tubuh kecil ini diantara penghuni syurga yang ditanya kelak "pernahkah engkau hidup susah ketika di dunia dahulu ?" 
 
Lalu dengan yakin dia berkata "Tidak ya Allah, kerana aku mempunyaiMu dan Engkau tidak pernah meninggalkanku"
 
 

Kotak Hati..Itulah Yang Kita Persembahkan







 Manusia paling penipu, 
bila mereka menyeru kepada kebaikan tetapi mereka tidak melakukannya dan suka pula mencari salah orang.

 
Diantara bukti solat kita telah mendidik kita adalah apabila kita bertapis dalam berkata-kata dan berhati-hati dalam tindakan kita.
 
Allah is watching us !! 
 
Remember that
 
 
 


Thursday, 20 June 2013

Ketenangan




Aku sering menemui dia dalam solatku.
 Memanggil namanya pada setiap kali rindu bertamu, 
dan saat itu juga aku menemui jawapan pada persoalanku.


Aku temui ketenangan, 
apabila aku membuka hati mencari Allah ku.


Satu pepatah arab menyatakan; 
"Kenali dirimu maka kamu akan mengenal Allah".


Jika dalam diri kita baik, 
maka kita akan selalu bersangka baik pada apa yang berlaku dan...
 secara tidak langsung itu juga menjadi alasan kita bersangka baik pada Allah. 
Begitulah sebaliknya... Kan kan kan ?


Wednesday, 29 May 2013

Gugurnya Daun Di Syurga

 

Ketika Izrail datang merenung wajah seseorang, didapati orang itu ada yang sedang bergelak ketawa. Maka berkata Malaikat Izrail: "Alangkah hairannya aku melihat org ini, sedangkan aku diutus oleh Allah utk mencabut nyawanya tetapi dia masih berseronok bergelak ketawa".

Sedarlah kita bahawa kematian itu akan menghampiri kita sama ada kita bersedia ataupun tidak.


" Firman Allah S.W.T : Qullu nafsin zaaiqatul maut..
yang bermaksud setiap yang bernyawa itu pasti akan mati. "
Berdoalah dan beramal lah semoga kita juga dijemput dalam keadaan 'khusnul khotimah' untuk menjadi ahli syurga..insyaallah,amiinn..

Sedarlah kita,semua yang bersama kita hanyalah pinjaman semata-semata.Pemilik mutlaknya hanyalah Allah yang Maha Esa.Sampai suatu saat Allah akan menuntut semula setiap satu apa yang dipinjamkan kepada kita.

Kepada dia kita datang dan kepada dia jua lah kita pulang..
sama-sama kita terus mengorak langkah menuju kejayaan hakiki di penghujung segala destinasi yang kekal abadi.

LailahaillaAllah Muhammad Rasulullah

abdi
fatin Aisyah